Netthandel har kommet for å bli, det er det ingen tvil om. Ifølge Dibs omsatte norsk netthandel for 144,8 milliarder kroner i 2018 – til sammenligning var den på 78,1 milliarder i 2015. Men det finnes både uærlige og dårlige nettbutikker der ute, så det gjelder å ta noen forhåndsregler før man handler i en nettbutikk man ikke har handlet hos før. Vi har satt opp noen tips til hva du kan se etter når du handler på nett, for å redusere risikoen for at det blir bomkjøp.

 

Norsk nettbutikk?

Er det en norsk nettbutikk, så er det selvsagt et stort pluss. Norske nettbutikker forholder seg til et norsk regelverk, som forbrukerkjøpsloven, angrerettsloven, merverdi og lignende. For eksempel kan prisene på en utenlandsk nettbutikk være litt misvisende dersom de for eksempel ikke oppgir merverdiavgift (populært kalt moms). Dersom du da handler for mer enn 350 kroner, kan du få en overraskelsesregning når du skal hente pakken. Hvorvidt en nettbutikk er norsk eller ei, kan man ofte se under nettbutikkens «om oss» side, eller så kan man søke opp bedriften i brønnøysundregisteret (www.brreg.no).

 

Språk

Er det dårlig grammatikk og språk på nettsiden, eller gir det et generelt inntrykk av at hele siden er oversatt i google translate eller lignende, er dette ofte et tegn på at nettbutikken er useriøs. Som seriøs nettbutikk er det en gyllen regel om at grammatikk og språk på siden skal være bra.

Det finnes enklere måter å kommunisere på, men språk er viktig for god kommunikasjon!

 

Sjekk om du finner kontaktinformasjonen

Angrerettloven pålegger nettbutikker å oppgi informasjon som geografisk adresse, e-post adresse og organisasjonsnummer. Særlig sistnevnte kan noen ganger være litt vanskelig å finne, men dersom du ikke finner noen av delene, bør du tenke deg litt om før du går videre.

Kontaktinfo kan være godt gjemt eller ikke-eksisterende på en mindre seriøs nettbutikk.

 

Sjekk firmaets rykte

Vurderinger eller reviews er alltid smart å se på før du handler i en nettbutikk. Det kan være kundevurderinger i selve nettbutikken (produktvurderinger), google reviews, facebook reviews og lignende.

Sjekk nettbutikkens kundevurderinger – det gir ofte et inntrykk av hva slags bedrift du har med å gjøre.

 

Sjekk vilkårene

Her kan det være mye forskjellig. Nettbutikker kan ha veldig varierende betingelser ved for eksempel forsinkelse, avbestilling eller retur, særlig de utenfor EU/EØS. Dette er avtalen mellom deg og selger, så pass på at du vil akseptere den.

 

Sjekk totalpris

Sammenlign priser med konkurrerende nettbutikker. Men pass på å ta med frakt, gebyrer og avgifter, så du får den reelle kjøpesummen. Enkleste måten å gjøre det på er å legge varen i handlekurven og gå videre, uten å fullføre kjøpet. Står det ingenting om MVA, så må du legge til det. Dersom du skal importere noe, kan du sjekke importkalkulatoren til Tollvesenet her.

 

Velg sikker betaling

Velg en sikker betalingsløsning du kjenner (Klarna, Vipps, PayPal eller lignende). Et tips er å benytte kredittkort ved betaling, da kan du også kreve pengene tilbake fra banken dersom du ikke får det du har bestilt – gitt at du først har klaget til selger.

Kredittkort kan være smart å bruke, da har du mulighet til å kreve pengene tilbake fra banken hvis du ikke når i gjennom hos selger.

 

Klage

Klag til selger

Dersom du vil klage på varen/kjøpet er alltid steg 1 å klage til selgeren. Det lønner seg å gjøre dette skriftlig for å redusere risikoen for misforståelser også kan du bevise at du har klaget innen fristen. Dersom du ikke når gjennom med klagen til selger har du også et par andre alternativer:

 

Norsk nettbutikk

Klag til forbrukerrådet her.

 

Nettbutikk i EU/EØS

Klag til Forbruker Europa her

 

Nettbutikk i USA

Klag til Better Business Bureau her

 

I land utenom disse, er du nødt til å sjekke klagemulighetene, det kan være en risiko for at pengene er tapt. Som nevnt ovenfor kan du kreve pengene tilbake av banken dersom du har kjøpt varene med kredittkort (les mer hos forbrukerrådet).

 

Det er jo best å prøve varen i butikk først, ikke sant?

Noen bransjer sliter med netthandel som følge av dette argumentet. Et godt eksempel er salg av senger. De fleste vil jo helst prøveligge en seng før de kjøper. Det er jo fullt forståelig, men det er kjekt å huske at dersom du skal teste en seng og hvordan du sover i den, har det ekstremt lite verdi å ligge i en seng på et varehus i 5-10 minutter, fullt påkledd med klær og sko. Dersom du ønsker å finne ut hvorvidt en seng er god nok for deg, må du sove minst en natt i den, og det er ikke så lett å gjøre på et varehus eller i en butikk. Mange nettbutikker har gode beskrivelser og ulike guider som hjelper deg å velge rett. I tillegg kan du fint benytte angreretten (minimum 14 dager – ofte mer) dersom varen ikke er rett valg for deg. Mange nettbutikker tilbyr også gratis madrasskifte dersom du ikke er fornøyd, så man slipper å sende store senger i hytt og gevær. Mange aktører i klesbransjen har gjerne fri frakt og fri retur, så da kan man strengt talt benytte soverommet hjemme som prøverom. Vi ser tydelig at seriøse e-handelsaktører tilpasser seg kundene sine og markedet, der målet er å gjøre netthandel så sømløs og lettvint som mulig for kundene.

Legg igjen et svar

Prisgaranti

Rask levering

20 dagers åpent kjøp